Turmat og matpakke

Maten i barnehagen, enten den er medbrakt eller tilberedt i barnehagen er av stor betydning for barnas utvikling og helse. Her er noen praktiske råd :)

Barn bør ta imot næringsstoffer i forhold til sin egen vekt. Fordi den totale mengden mat de spiser er relativt liten, er det mindre plass til mat og drikke som ikke gjør jobben sin. Det viktigste er hvordan matpakken er satt sammen. Vil du at barnet ditt spiser sunt og godt, kan matboksen innoholde litt av hvert, men ikke mer mat enn barnet klarer å få i seg.

Noen tips til onsdagens matpakke:

• Hver onsdag skal barnet ha med seg en matpakke.
  • Sørg for at barnet har full vannflaske i sekken som de kan bruke på tur.
  • Søt mat, loff, kjeks, bakevarer, yoghurt og søt drikke er frarådet og skal ikke være en del av matpakkens innhold.
  • Ting som kan knuses bør ikke være med i matpakka på tur.
  • Dersom barn blir tilbudt et variert utvalg av matvarer i matpakken, vil de lære å like mange forskjellige smaker
  • Barna skal ikke ha med yoghurt m/ skje i matpakken. Drikkeyogurt / tubeyoghurt er lov.